Požadavky na rekonstrukci sokolovny

sokolovna

(Tomáš Znamenáček) #1

Na úvodní schůzce k rekonstrukci sokolovny jsme se dohodli, že všechny zúčastněné strany sesumírují své požadavky na nové řešení sokolovny, načež se je pak pokusíme sloučit dohromady. Navržené požadavky budu postupně přidávat sem:

Pokud budete mít nějaké připomínky, sem s nimi! Podobně pokud máte nějaké dobré postřehy k sokolovně, ozvěte se, i když třeba nezastupujete žádný spolek.


Základní vize pro rekonstrukci sokolovny
(Petr Ondráček) #2

Přestože dění kolem Sokolovny sleduji, tak jsem si pečlivě přečetl požadavky jednotlivých zájmových spolků, kteří by rádi Sokolovnu využívali až nyní. Za mne mi v tom rezonují minimálně dvě hlavní témata, která by bylo třeba nějak koncepčně vyřešit a nebo si pohlídat.

Prvním je ověření reálné využitelnosti pronajímatelných sálu, či místností na různé typy akcí, které jsou po městě k dispozici (zřejmě vše pod gescí KZMB). Toto by ale mělo být spíše pro vnitřní koordinaci budoucí kultury ve městě, ne proto, abychom naplánovali ekonomicko - marketingové využití těchto prostor na 110% po celý rok jak O2 Areně v Praze. Jsme v Boskovicích a takto to zde asi ještě chvíli fungovat nebude... :slight_smile: Předpokládám ale, že to už nějak máte podchycené a řeší se to - podle toho co neoficiálně vím.

Druhou a asi i důležitější věcí je pak to, aby se ze snahy o rekonstrukci, či zmrtvýchvstání a opětovné uvyužití (jakýmkoliv způsobem) nestalo v principu dnes tolik oblíbené řešení "dva (a více) v jednom";-).
Z Vašich základních podkladů jsem pochopil, že se bude jednat zřejmě o docela radikální přebudování objektu a předpokládám také i snahu nějakým způsobem respektovat stávající stavbu. Budu se opakovat, ale řešení vidím v tom, tato svá přání dále vyprecizovat a dále jít formou jakéhokoliv typu architektonické soutěže - zde opravdu bude platit, že víc ateliérů víc ví a rozhodně nebude snadné ten propletenec vyřešit. Aby vše fungovalo jak chcete, ctilo původní stavbu a zároveň to všechno i nějak vypadalo.
Bude potřeba vyřešit docela složité provozní vazby mezi podpůrnými provozy (osvětlovači, provaziště, návoz a šatny + hygienická zázemí) a hlavním účelem objektu, kde už teď vidím kombinaci několika typů divadla (předpokládám, že se bude nezávisle odehrávat jak v hlavním, tak ve vedleších sálech typu "modrý salónek" apod.), tanečního sálu ZUŠ, atd. Všechny tyto provozy mají svá specifika a přesto, že bychom uvažovali s např. mobilní elevací, byl bych velmi opatrný např. s pořádáním akcí typu plesů apod.

Určitě i toto by šlo asi vyřešit - jen jsem přemýšlel, aby tím, že se do Sokolovny budeme za každou cenu dostat vše, co tam historicky tak nějak vždycky bylo (patřilo a byli jsme na to zvyklí), jste se pak nedostali do zbytečných provozních komplikací. Ty prostory tam nějak fungovaly právě a jen díky tomu, že tam postupně per partes přibývaly a dodnes nejsou dobře provozně vyřešené a proto se uvažuje o takto radikálním řešení. Pozemek ale nafukovat moc velice už nejde.

Nestálo by za to, uvažovat o využití Sokolovny pouze jako stánku " Boskovického divadla"? Pokud by zde takovýto prostor vznikl, neobávám se, že by na to místní komunita nereagovala a nedokázala jej využít. Pokud by se nám Sokolovna takto vyprofilovala - a proč by Boskovice nemohly mít regulérní divadlo - tak ty plesy bychom mohli třeba pořádat ve 3. patře nové "knihovny", čímž by tyto tradiční události zimní/jarní sezóny mohly dostat docela nový náboj - bude se tančit "v úrovni střech domů" (večer jen toto při výhledu z prosklených ploch sálu může dodat těmto akcí neopakovatelnou atmosféru), v moderní stavbě, kousek od náměstí. Knihovna nepřijde o své "zuby" a i během roku tento sál bude město určitě schopno využít i na jiné akce, pro které by asi "divadlení typ" prostoru byl jakýmsi provizoriem, v dobrém slova smyslu nouzovým řešením.


(Tomáš Znamenáček) #3

Já ty rádobymultifunkční haly taky nemám rád, mám dojem, že je to jenom marketing. Tady si ale myslím, že požadavky například divadla, koncertů a tance se významně překrývají a liší se o dobře řešitelné věci, jako je například (ne)přítomnost stolů a židlí. Čili se nesnažíme vytvořit prasopsa. Aspoň doufám.

Situaci by to zjednodušilo, ale už bychom zahodili příliš mnoho důležitých akcí. Například koncerty jsou pro KZMB zásadní, velký sál na ně v Boskovicích chybí a není je kde dělat.

Souhlasím s tím, že by bylo dobré si nějak ujasnit, kde jsou obsahové / dramaturgické priority, abychom případně mohli něco obětovat. Na to podle mě bude dobrá chvíle, až z těch jednotlivých požadavků sesumírujeme jeden společný dokument. (Do čehož se s Tomem pustíme v dohledné době.)

A díky tomu, že se na tom baráku shodne tolik lidí, má taky mimochodem smysl do něj dát tolik peněz. Kdybychom akce omezili jen na divadlo, těžko si představit, že bychom se odhodlali k větší, nákladné rekonstrukci.

To by bylo krásný, ale kapacitně je to zcela nereálný. Na plesech často praská ve švech i sokolovna.


(Petr Ondráček) #4

To jsme si možná nerozumněli, resp. já to nevyjádřil naprosto jasně (v hlavě to bylo, do html už se to nedostalo) - samozřejmě že kulturní akce typu koncerty jsem uvažoval taky zde.
Myšlenka byla v podstatě jen o tom, že by tam za nějakých okolností ta elevace mohla zůstat, aby se s ní pořád neposouvalo tam a zpět. Že by Sokolovna využívala tento layout dispozice a zbytek by tak mohl být jinde.
Pokud by se to ale povedlo vyřešit vše zde, je to samozřejmě značka ideál.

Souviselo to víceméně s tímto - chápu. Sám nejsem zastánce, aby se škrtalo něco, když k tomu nejsou v tu chvíli ještě připravená potřebná data. Spíš jsem přemýšlel "nahlas" a souviselo to trošku se snahou pomoci knihovně například smysluplně naplnit to 3.patro. Nic víc.

Díval jsem se "přes palec" na rozměry pouze sálu + přísálí sokolovny a toho co (ve studii, resp. DUR) nabízí knihovna. Je to velice podobné, jen do dispozice knihovny ve 3.np už by bylo asi docela harakiri ještě vecpat něco jako "jeviště", které je u těchto akcí potřeba, by zde někdo taky moh účinkovat - tak jak tomu je u Sokolovny.

Podnět každpádně neměl asi vyznít tak radikálně, jak možná na první pohled vypadal :wink:


(Tomáš Znamenáček) #5

Pavlína Čechová mi poslala požadavky za Velen, přidal jsem nahoře do seznamu. Zatím nám chybí představa o tom, jak by potenciálně mohl fungovat klub – @Vojtech_Sedlak, platí ještě, že byste na to chtěli mrknout? Já bych byl rád. Mezitím se s Tomem pokusíme vydestilovat ze všech těch dokumentů nějaké společné zadání, které pak dáme zavčas k připomínkám a můžeme ho i probrat osobně, až se někdy v příštím roce uvidíme.


(Tomáš Pléha) #6

Hezký adventní čas!

Řešil jsem narození dcery a pak následně zdraví syna, takže jsem problematiku Sokolovny odložil. Nicméně můžu říct, že muzikanti SOMBu jsou skromní. Naše požadavky nejsou nijak nečekané:

  • akustika s dozvukem!!!

  • možnost nasvícení "orchestřiště" pod pódiem

  • možnost stupňovitého pódia (pokud zde bude v rámci "akustiky" tohoto prostoru možné akusticky hrát)
    TP


Úvodní schůzka k rekonstrukci sokolovny
(Tomáš Znamenáček) #7

Pro mou představu: ta současná, ve velkém sálu, je pro vás přijatelná nakolik? Je potřeba to nějak rozumně skloubit, zesilovaná hudba zase potřebuje větší tlumení.


(Tomáš Pléha) #8

Já vím:-) Současná akustika je pro nás dostatečná. Samozřejmě, že vždycky může být i lepší... Kdyby byla možná i akustická produkce na pódiu, bylo by to ideální. :slight_smile:


(Petr Ondráček) #9

Děláte zadání - tak si dejte požadavky takové, ať Vám vyhovují i do budoucna. Připravujete nový barák, tak by to mělo být vždycky lepší :wink: . Seškrtat se to dá vždycky. Lepší mít požadavky a pak z nich slevit, než obráceně. Do rozjetého projektu se pak investičákům ty nové věci obtížně zdůvodňují a ještě hůř přidávají... :slight_smile:


(Tomáš Znamenáček) #10

Přidal jsem požadavky PS Janáček sepsané Jarmilou Procházkovou a Františkem Ostrým. Kromě konkrétních technických požadavků je tam i dobrý postřeh ohledně provozu během rekonstrukce – výpadek sokolovny (jak sálu, tak zkušebny) během rekonstrukce je dost zásadní náraz do fungování sboru. Spolky bude potřeba během rekonstrukce někam na čas „přesadit“, aby v krajním případě kvůli rekonstrukci nezanikly. (Doufám, že si tou dobou už budeme schopni vypomoct například sálem v knihovně.)


(Petr Palas) #11

Pravdou je, že pokud by se sokolovna začala rekonstruovat po dokončení nové knihovny, bylo by možné využít ke zkoušení prostory stávající knihovny. Ty by jako nouzové provizorní zkušebny mohly stačit. Sál nové knihovny bude muset po dobu rekonstrukce nahradit sál sokolovny. Samozřejmě nezapomínejme na Skleník, který přes své velké chyby bude také schopen provizorně nahradit sál sokolovny. "Škatulata hejbejte se", ale varianta by byla. Záleží, na co a jak rychle bude potřebovat prostory současné knihovny město využít. Samozřejmě si uvědomuji, že prostory současné knihovny bude potřeba upravit pro "provizorní" zkušebny, nicméně to by byly i pro zřízení i třeba dalších kanceláří úřadu.


(Tomáš Trumpeš) #12

A taky se mimochodem stavbou nové knihovny uvolní její stávající prostory – dospělé oddělení a studovna jsou přitom sál a jeviště. Provizorní provoz může být i tam.


(Tomáš Znamenáček) #13

Jak píše Petr:

Taky jsem to prve přehlídl a na starou knihovnu úplně zapomněl. Je to dobrý nápad. Akorát se obávám, že rekonstrukce sokolovny hned tak nebude, takže starou knihovnu mezitím pozře úřad. Samozřejmě za optimistického předpokladu, že nová knihovna bude v dohledné době :–)


(Tomáš Trumpeš) #14

Jejda, já to taky přehlédl, pardon! Mohl by úřad pozřít jen dětské oddělení a zázemí knihovny, aspoň na nějakou dobu :slight_smile:


(Petr Palas) #16

Dobrý den, v rámci požadavků, bych rád popohnal město s nákupem nového moderního jevištního osvětlení a pultu. Je to už trochu dávnou, co jsem někde četl, že peníze na to byly vyčleněny. Nákup bude zajisté pro dobro věci k dalším jevištním představením nejen hostujících divadel. Prosím také o dostatečný počet a typů (vany, boďáky, LEDky pro barvy atd.) reflektorů. Tahy také unesou více než tři reflektory.
Nerad bych, aby se to nechalo až na rekonstrukci v roce 20XX. Díky a přeji pěkný den.


(Tomáš Znamenáček) #17

Mělo by to klapnout letos, peníze jsou v rozpočtu:

Za částku 200 tisíc pořídí město také nové osvětlení do sokolovny.