Za nás by mělo město co nejdříve vypracovat něco podobného, co mají v Jihlavě a co za nás dává smysl. Tam vytvořili tzv. Zásady pro spolupráci s investory, které jsou volně ke stažení na webu města, pro kohokoliv, kdo chce vstupovat nějakým stavebním záměrem do veřejného prostoru.
V Jihlavě mají od začátku jasně definovaná pravidla, za jakých developer vstupuje do jednání s městem, jsou definovány právní a věcné parametry toho, co mohou budou obě strany během vyjednávání o spolupráci očekávat. Tato pravidla nemají v žádném případě suplovat zkostnatělou samosprávu a ani rezignaci na kvalitní přípravu územního plánování.
Jihlava vydala v této souvislosti i Manuál pro výstavbu na území města.
Dva výše uvedené dokumenty do srozumitelné formy (i graficky) prezentuje poslední z dokumentů, který bych zde rád zmínil - Zásady pro spolupráci s investory - Praktický argumentář, který velmi dobře vysvětluje jak na to a popisuje základní fakta, pokud by se někdo touto cestou chtěl vydat.
Zásady jsou ale pouze prvním krokem, nikoliv kompletním řešením. Mají nastavit základní pravidla spolupráce města s investory / developery tak, aby byla transparentní pro obě strany od samého začátku a byla tak pro obě strany předvídatelná a bylo v nich řečeno, jak se v daném městě staví. Praxi, kdy dobré developerské projekty po vzájemné shodě přijmeme a ty, které požadavky města nesplňují dle těchto pravidel klidně zamítneme. Je to něco za něco.
Města nemohou neustále tahat za kratší konec provazu a být pouze levným hřištěm k zisku developerů, kteří se nijakým způsobem nepodílejí na zlepšení udržitelnosti města - viz aktuální causa se snahou o zrušení dětského hřiště namísto parkovacího stání.
Co se týče kvality městské výstavby mám pocit, že jsme se zde za poslední roky moc neposunuli - spíše bych řekl, že naopak. Developeři, logicky, jdou na samou hranu toho, co jim legislativa umožňuje a nenabízí (čest výjimkám) městu na oplátku nic, co by jejich počiny významě posouvalo v kvalitě budoucího žití v daných lokalitách. Měli bychom si uvědomit, že do nekonečna nejde tímto způsobem jít a měli bychom uvažovat o udržitelném městu - městu, které třeba i díky počinu doveloperů nebude získávat horší kvalitu, spíše naopak.
Rozumím tomu, že tento postup může být pro města docela velkou výzvou - jak z hlediska času, odbornosti a schopnosti komunikace s budoucími investory. Ale dřív, nebo později je za mne toto potřeba nastavit - ať do budoucna nejsme neustále překvapováni tím, že je něco ve vizualizacích nabízeno a ve výsledku je to ořezáno na kost. Města by si měla chránit svůj genius loci a ten do budoucna udržitelně rozvíjet, nikolv degradovat a vytvářet nové, do budoucna (většinou) ne zrovna dobře fungující městské prostředí.
Je třeba aby se obě strany přestaly donekonečna předhánět v tom, jak na to druhou vyzrát a uvědomili si, že tyto investice do kvalitního veřejného prostoru se můžou v budoucnu oběma stranám vyplatit. Upřednostnit krátkodobý zisk od dlouhodobé investice do kvalitního prostředí, které zvýší hodnotu území (nemyslím tím rozhodně 1524 parkovacích míst navíc) a vytvoří dobrou referenci a třeba i dobrou adresu.
Něco takového, i vzhledem k dalšímu aktuálnímu developerskému počinu, bychom v Boskovicích asi docela rychle potřebovali - učit se je kde. Teď to jen přetavit do praxe, bychom se pak znovu nedivili...