Je otázkou, Tome, co tady vlastně hejtovat, protože si mysím, že zde to není ten případ, na jaké zde bylo upozorňováno dříve.
Rozhodně bych byl nerad, aby řádky níže vyzněly, že to co zmiňuješ je v pořádku a nám zbývá se s tím smířit. Na tuto věc je ale třeba nahlížet v souvislostech proč se tak děje, neboť to je docela komplexní věc, ve které se prolíná několik disciplin: od urbanismu, přes architekturu a inženýring, až třeba po takovou věc, jakou je sociologie.
Obecně je to asi celkem široké téma, které by klidně vydalo na samostatný text a i tak bychom se nedotkli určitě všech problematických aspektů života v takovýchto nově budovaných částech našich měst. Zrovna toto totiž není situace, kterou by vyřešila jedna spásná myšlenka a v podstatě jste se toho už všichni nějak dotkli v předchozích příspěvcích přede mnou.
Při čtení těchto řádků jsem si úplně vzpomněl na přednášky urbanismu s prof. Gřegorčíkem (mmch třeba autorem urbanistického konceptu sídliště Jižní svahy ve Zlíně). V teoriích navrhování se tímto "problémem" zabývá nejedna generace sociologů a urbanistů.
Ve světě tuto situaci řeší (někde více, někde méně úspěšně) už někdy od poloviny minulého století. U nás se tento jev začal historicky a logicky objevovat až na začátku devadesátých let s prudkým rozvojem soukromého kapitálu, střední a vyšší střední třídy obyvatel, kteří do té doby bydleli většinou v uniformních sídlištích. Byla zde očividná snaha bydlet jinak a developeři, kteří v té době začínali pomalu skupovat rozvojové lokality kolem sídel jim to umožnili.
Začla vznikat dle slovníku urbanistů tzv.sídelní kaše, tedy nekontrolovatelné a mnohdy nesmyslné rozrůstání měst do okolní krajiny. Přičtěme k tomu velkou monofunkčnost tohoto typu zástavby a máme o problém postaráno.
Většina z věci, co jsi vyjmenoval, jsou průvodními jevy souvisejícími s výstavbou satelitních (zde konkrétně spíše předměstských) čtvrtí jako takových a jev zvaný suburbanizace sahá mnohem dál, než jenom do vypíchnutí jednoho balíčku problému. Toto je pouze špička ledovce, která je nejvíc vidět a pro fungování města se takovéto areály stávají v budoucnu svým způsobem vždy nějakou komplikací.
Ty dva chodníky a nebo např. doplnění stromů v ulici (pokud by to vůbec nějak dodatečně bylo proveditelné...) tento problém asi úplně nevyřeší. Pokud by se takovéto řešení podařilo nalézt - bylo by vůbec stávajícími residenty nějak oceněno? Vnímali by to jako něco, co jim zvýší kvalitu bydlení v této lokalitě, když skoro všude jezdí stejně auty?
Sice zrovna tato část města ještě není úplně typickým předtsavitelem satelitní části, ale velmi úspěšně se jí blíží. Když se podíváme do územního plánu na vymezené rozvojové plochy, tak vidíme kterých částí Boskovic se to bude v budoucnu týkat a nedělám si iluze, že to tam bude z hlediska plánování parcel a obecně zástavby jinak.
Město v těchto částech neroste přirozeně, ale během relativně velmi krátké doby vyroste celá sestava ulic. Ne že by to takto nebylo i v minulosti - viz příklad sídliště Pod oborou, či výškových domů u ulice Komenského (jako zástupců hromadné výstavby), nebo z hlediska individuální zástavby třeba zmíněné Čížovky. Jenže tehdy byla jiná doba primární zisk nebyl na prvním místě. Takže vznikaly sice velké územní celky, ale stále s lidským měřítkem a určitou vybaveností. Na volných plochách mezi domy si bez větších problémů mohly děti hrát, bez toho aby o ně museli mít rodiče strach, pod které auto spadnou...
Sice vlastnictví automobilu bylo v té době spíš v rovině snové a moc to nehrozilo, ale snad si rozumíme
Zastavovací plán v těchto částech města je většinou proveden se snahou prodat ("logicky") co nejvíce parcel a v souvislosti s rozvojem automobilové dopravy je úplně vypuštěn prvek veřejných prostranství a případně občanské vybavenosti a prohlubuje se tak sekunderně dopravní zátěž pro zbytek města.
Nedokážu si moc dobře představit, pokud by se v dnešní době zde pustil někdo do provozování obchodu, jak dlouho by tu vydržel. Opět narazíme na model chování rezidentů, kteří svoje aktivity realizují jinde a všude jezdí autem. Nakoupili by si stejně asi raději v některé z plechových krabic na opačném konci města.
O školce a podobných věcech ani raději neuvažuji, neboť tím jak je tato čtvrť vybudována v malém časovém úseku, je z velké míry obsazena i obyvateli podobného věku, mají i podobně staré děti a do doby generační obměny by se školka pak už opět neuživila.
Obávám se, že město s tím v současné situaci udělá už asi velmi málo, protože většina rozvojových lokalit kolem města si myslím bude v rukou sokromých developerů a investorů. Určitě nás nezachrání žádný superman v osobě městského architekta, přestože může s developery vejít v jednání a zkusit tyto záměry určitým způsobem korigovat. Obtížně jej ale bude nutit, aby někdo za svoje peníze realizoval věc, která mu finančně vychází jinak, než by chtěl.