Sportovní areál Červená zahrada jaký bychom si tu přáli

Možná si někteří z Vás už všimli - jako Spolek za rozvoj architektury Boskovic jsme v rámci přípravy na pracovní skupinu k zadání sportovní haly zpracovali řešení souvisejícího areálu tzv. Červené zahrady.
Náš návrh si rozhodně neklade za cíl cokoli, týkající se dění při přípravě sportovní haly blokovat, nebo oddalovat. Právě naopak - chtěli jsme poukázat na to, jestli neexistuje možnost k plánování takto rozsáhlého areálu k němu přistoupit efektivněji, aby se povedlo zde vytvořit konečně fungující část města

Podrobnosti k tomuto počinu je možno získat u nás na webu a nebo Facebooku SRABu
Našim cílem bylo také to, že než budeme cokoliv veřejně komentovat, mít toto téma obsáhle a zodpovědně prověřené.
Budeme rádi, pokud tento příspěvek přinese také zájem široké veřejnosti se o dalším směřování sporotvní haly a areálu Červenky bavit - tak ať ji máme opravdu takovou, jakou bychom ji chtěli mít.

3 Likes

Ahoj Petre,

v prvni rade diky, ze se ve veci angazujete. Nicmene, jako hlavni problem vlastne vsech navrhu, co jsem zatim videl, je kapacita a umisteni parkovacich mist. Vy to rozumne resite navrhem podzemniho parkoviste. Toto reseni ma ale za me dve uskali. Prvni jsou penize, takze se obavam, aby na etapu 2 vubec nekdy doslo. Druhe uskali je to, ze realizaci podzemniho parkoviste navrhujete az v etape 2, tedy po vystavbe haly.

Ja si totiz nedovedu predstavit, ze bych jako hokejista musel tahnout hokejove veci od pozemniho parkoviste az hokejove hale pesky. Tedy pokud bych na tom pozemnim parkovisti vubec nasel misto, protoze jeho kapacita nebude ve spouste pripadu (soubeh akci na sportovistich, letni den ke koupani, apod.) dostacovat. Pokud se nemylim, navrhujete u zimniho stadionu 6 parkovacich mist, coz je zalostne malo a hokej opravdu neni basket nebo tenis, kdy si hodim relativne lehkou kabelu pres rameno a jdu si 500 metru prochazkou k hale nebo kurtum.

Dik predem za zvazeni.

(Omlouvam se za chybejici diakritiku)

1 Like

Ahoj Roberte,
představený návrh vznikl víceméně jako "vedlejší produkt" :slight_smile: naší přípravy na pracovní skupinu ke sportovní hale. Bylo by asi docela dobré zde zmínit, že k návrhu není třeba přistupovat jako k dogmatu, že jedině takto a ne jinak.

Cílem našeho návrhu tak nebylo předvést naprosto neprůstřelné řešení, ale chtěli jsme se k němu co možná nejvíce přiblížit, s přihlédnutím ke znalostem areálu, možnostem rozpočtu města a reálnosti navržených řešení (původně jsme měli kryté parkoviště i před halou, která byla více na východ, ale finančně se to jevilo už docela nereálně).
Etapovitost výstavby samozřejmě vychází z reálně navrhovaných řešení, ale v tuto chvíli asi sám správně vnímáš, že je hypotetická. Nejsme schopni předvídat, kdy budou otevřeny jaké dotační tituly, jestli by město vůbec tuto vizi chtělo někdy v řádu možná pár volebních období realizovat. Takže pokud by se podařilo třeba inkriminované parkoviště finančně zajistit dříve, samozřejmě, že by tomu nic nebránilo je přesunout do jiné etapy.
Toto mělo pouze ukázat, že jsme nad celým areálem uvažovali i z tohoto pohledu a že pokud by se například takto postupovalo, tak ano - funguje to. Toto je poměrně důležité a při plánování takto velkých celků by měla být vždy součástí navrženého řešení.

Našim návrhem jsme chtěli ukázat občanům, že pokud se opravdu zamyslíme nad terénní konfigurací, provozem a možnostmi, které Červená zahrada nabízí, tak je možné o tom dále vést debatu.
Takto rozsáhlé areály se nikdy nedají vyřešit od stolu - chtěli jsme poukázat na to, jestli bychom se všichni společně nedokázali zamyslet nad tím, jestli máme koncepci areálu opravdu dobře vyřešenou.

Už jsem to tu říkal během těch let několikrát - sportovní hala, pokud je navíc nyní umístěna přímo v Červené zahradě, s okolím velmi úzce souvisí a jen velmi obtížně jde plánovat jedno bez druhého. Ty návaznosti tam prostě jsou a rezignovat na co nejdokonalejší prověření areálu není správná volba.

Myslíme si a našim návrhem ukazujeme, že o Července by se dalo uvažovat i trochu jinak, než tomu bylo doposud. Pokud chcme mít opravdu funkční areál, s největší pravděpodobností to nebude jen tak, že oprášíme stávající, tamhle někde něco přidáme a opravíme a je to.

Zkusili jsme areál zpracovat, protože to místo všichni nějak známe v průběhu let. To jak se vyvíjelo a jak jsme v něm někteří z našeho spolku i někdy aktivně sportovali. Toto všechno byly informace, které jako vstup pro návrh byly pro nás neocenitelné a díky nim jsme si uvědomovali různé provozní vazby, které jsme se snažili co nejlépe přetavit do výsledného návrhu

Přestože to zodpovědné osoby nebudou slyšet rády, tak si pořád myslíme, že na takto atraktivní zadání areálu Červené zahrady prostě měla být vypsána urbanistická soutěž a mohli jsme zde v jeden okamžik porovnat klidně 20 podobných návrhů. A nad nimi diskutovat, kdo co jak vyřěšil a co mohlo být třeba lépe. Co by potom vedlo k případné další debatě a poté to zafixovat jako stav, kam bychom se rádi v průběhu let dostali.

PS: Nedalo mi to a změřil jsem ty vzdálenosti, co zde uvádíš. Od krytého parkoviště (pod tenisovými kurty) to k zimnímu stadionu vychází 90 m chůze a pokud by se nerealizovalo toto parkoviště primárně teď, tak od parkoviště za (snad) budoucí sportovní halou je to 220 m. Pokud by se ale vědělo, že vizi chceme v budoucnu realizovat, tak by se to snad asi dočasně dalo zvládnout, ne? :wink:

Kapacitní parkoviště jsme umístili na "okrajích" areálu, abychom jeho vnitřní části už dále nezatěžovali dopravou a parkovacími plochami, které by pak ubíraly zbytečně plochu pro to, čemu má areál primárně sloužit - tedy sportu a využití pro volnočasové aktivity všech obyvatel města.
Uvnitř areálu jsme nechali pouze menší plochy stávajícího parkování. Naše myšlenka u zimního stadionu byla následující - umožnit sem vjezd (busy a osobní auta), ale pouze jako tzv. kiss & ride, tedy přijeď vystup a odjeď. Autobusy by zde měly možnost se otočit a nebo zde dočasně zaparkovat u parku. Dlouhodobější parkování by pak měly vyčleněno u jižní fasády budoucí haly. U osobních automobilů jsme zde uvažovali s pohotovostním parkovištěm přímo u haly, zbytek by po vyložení věcí odjížděl zaparkovat do kapacitních parkovišť.

Rozhodně to ale nevnímej jako dogma - jen jsme s přihlédnutím na další vazby a provoz, o budoucnosti areálu (i ve vazbě na způsoby a aktuální a budoucí možnosti dopravy) zkusili uvažovat maličko jinak.

6 Likes

Tady ještě stručné shrnutí představeného projektu od @Tomas_T:

1 Like

Vetsinou se vybava hokejistu premistuje ve vacich s kolecky,a ty ujedou i delsi vzdalenost.

1 Like

Tvoje tvrzení bohužel platí pouze pro organizované hokejisty, kteří budou stejně ve většině případů dovezeni k hale autobusem nebo budou mít v hale přímo kabinu. Chodím hrávat hokej s několika skupinami hobíků a jestli z nich má kabelu s kolečky 50 %, tak je to moc.

Petře,

díky za odpověď.

Uvědomuji si, že architektonický návrh děláte jen na základě vaši aktivity a že je určen k vyvolání diskuze. Každopádně mám za to, že parkování bude v pojetí areálu dost velká výzva. Mám jako hokejista a otec hokejistů obježděno spoustu hokejových hal po celé republice a navybavuji si ani jednu halu, kde by parkování pro hokejisty bylo i ve vzdálenosti 90 m od haly. Natož 220 m. To se týká jak hal letitých tak i nových jako třeba ve Výškově nebo v Kuřimi (abych pro příklady nechodil příliš daleko). Nemyslím si, že bychom jsme se zrovna my v Boskovicích měli stát průkopníci ve "vzdáleném" parkování od haly.

2 Likes

Opet ty nevzhledne krabice,nevypada to nejak kouzelne,zde ukazka nadherne architektury-kdyz ma clovek predstavu o opravdove krase v architekture. https://www.archiweb.cz/b/sportovni-hala-dolni-brezany Toto prosim,do Boskovic,dekuji.

1 Like

Roberte, na úvod jen zmíním, že náš návrh pouze ukazuje, jak si společně s kolegy ve sdružení SRAB představujeme fungování areálu poté, co jsme se zabývali co nejširším spektrem využití, které před námi zatím nikdo takto neřešil. Stejně tak dodávám, že tohle není plán, podle kterého se jde zítra stavět a byli bychom rádi, kdyby to tak bylo vnímáno, přestože druhým dechem dodávám, že takováto diskuse tu byla potřeba asi už docela dlouho a rozhodně jsme za ni rádi.

Ano výzva to je a pro nás byla taky. A protože ale architektura je nepřenositelná odpověď na zadání v konkrétní situaci a místě - zkusili jsme ji vyřešit takto, protože nám přišlo toto řešení z hlediska provozu areálu jako celku vhodnější.

Já mám zase jako (dnes již bývalý) basketbalista obježděno takéž nepočítaně sportovních hal a jednu poměrně velkou i zrealizovanou :slight_smile:
Díky své profesi si tak i nadále, při cestách po republice a zahraničí, i proto že ke sportu mám stále vztah, všímám jak jsou podobné stavby a areály navrhovány jinde. Jak jsem psal výše - zde je situace prostě jiná (viz odstavec níže) a tak jsme do naší studie zkusili navrhout toto řešení.

Myslím, že zde je čím dál víc vidět, že urbanistická soutěž na celý areál by Červené zahradě jenom prospěla. Mohl bys "konfrontovat" v jeden okamžik, dle jednoho zadání, troufám si tvrdit klidně třeba 20 návrhů - a to by v tom byl čert, abychom v nich nenašli tu pro nás nejlepší odpověď.

To co popisuješ je ale většinou situace, kdy hokejová hala je solitér umístěný ve městě a (většinou) nemá vazbu na další podobná sportoviště a není třeba tak omezena plochou řešeného území - logicky pak má kapacitní parkoviště i pro veřejnost přímo zde. Zde je ale situace maličko jiná - sám sis správně všiml, že pro organizované hokejisty tu je možnost, aby autobus samozřejmě přijel přímo k hale. Toto nám přišlo jako nutnost a nezpochybnitelné řešení.

V případě hobíků jsme uvažovali tak, jak jsem ti psal už v předchozím příspěvku. Rozhodli jsme se tak z hlediska fungování areálu jako celku. Mít kapacitní parkoviště na "okraji" areálu, které se budou plnit podle toho, které ze sportovišť bude zrovna v tu dobu "aktivní". Areál prostě není tak velký, abychom mohli ke každému sportovišti (jak by bylo určitě ideální řešení) mít kapacitní parkoviště, které by ale bývalo stoprocentně využito pár dní v roce a ubíralo by tak cennou plochu pro další aktivity, se kterými zde bylo potřeba počítat.

Aleši rozumím a o tomto jsme s vedením města také diskutovali. Rozhodně bychom byli neradi mít tu stavbu ve standardech plechové skladovací haly, která se bude od ní lišit pouze nápisem sportovní hala nad vstupem. Můžeš se samozřejmě kouknout na jiné vlákno zde na fóru - viz Inspirace pro sportovní halu, kde jsem v jistou dobu dával za mne velmi dobře zvládnutá řešení sportovních hal - ta v Dolních Břežanech mezi nimi samozřejmě byla taky.

Nicméně teď diskutujeme o tom, jak má vypadat celý areál a návrh sportovní haly, co nevidět představí Alberto Kalach a Zdeněk Fránek. Každopádně já osobně současnou situaci vnímám spíše tak, jak jsem četl nedávno v jedné knize, kde se volně citováno psalo asi toto - architektura samotná nemusí být nijak dechberoucí, pokud funguje urbanismus. Stavba ti přijde tak nějak samozřejmá a ani si jí skoro nevšimneš. Obráceně to ale platí velmi výjimečně, spíše nikoliv.

Tak i třeba proto jsme chtěli se vrátit našim návrhem k tomu, mít areál z hlediska urbaismu funkčně a logicky promyšlený a pak do něj už prakticky kdokoliv dokáže navrhnout potřebné sportoviště.

3 Likes

Urbanistika musi tez zajimat architekta jako tvurce stavby a jeji umisteni do prostoru.Diky za uvedene navrhy stavby,ovsem jsem zvedavy s cim se predstavi duo Kalach-Franek,panove jsou mozna nejlepsim resenim pro Boskovice,ale tim jejich rozsah konci,v Boskovicich,a znam architekty daleko vetsiho rozsahu nez jsou tito panove.Nicmene,doufam v jejich maximalni schopnost se prave zde zviditelnit.A kdyz tak si zajedu opet podivat do Dolnich Brezan na architektonicky skvost s cinskymi turisty s fotoaparaty,s nadeji,ze je uvidim i fotit dilo i v Boskovicich.

Tady @Tomas_T posbíral na projekt ohlasy od Vladimíra Petrů, Milana Stryi, Věry Opatřilové, Luboše Slezáka a Michaely Žejškové:

2 Likes