Jak se vám jezdí po Boskovicích na kole?

Moc pěkná anketa:

A jak se jezdí po Boskovicích na kole vám?

3 Likes

No docela dobře, ale asi by mohlo i mnohem líp. Tento paradox jsem si uvědomil právě na středeční 1.Cyklojízdě Bozako, protože předtím jsem o tom takto vůbec nepřemýšlel.

Na kole jezdím asi jako většina z nás už od dětských let, pravidelně jsem se začal pohybovat na kole po místních, či vzálenějších komunikacích někdy kolem roku 1992, kdy jsem si (tehdy ještě jako hráč basketbalu) díky otci oblíbil silniční kolo a na kole jezdím doposud.

V té době, kdy do konce devadesátých let fungoval při Cykloservisu Kassai v Boskovicích cykoklub jsem se zúčastnil i závodů a přičuchl jsem tak i ke specifice jízdy v tzv. balíku, nebo chcete-li pelotonu. Nedělá mi tak problém jet na silnici, proplétat se přes křižovatky a semafory ve městech, např. když občas jedu z Boskovic do práce v Brně na kole tam a nebo zpět.

Říkám to proto, že si poměrně přesně pamatuju provoz na silnicích tehdy a teď a můžu srovnat. A protože zároveň i jezdím autem, znám specifika jednoho, nebo druhého typu z obou stran. Dokážu si proto celkem přesně představit, jak se cítí cyklista, když kolem něj projede auto tak, že ho zrcátkem málem sundá a zároveň jak cyklistu na silnici u krajnice může vnímat a většinou bohužel vnímá řidič auta.

Velká většina těch, kteří se na kole po městech pohybují, totiž nemaji kolo jako sportovní náčiní a mohou si tak být v jízdě po městě, kdy jsou součástí běžného provozu, třeba méně jistí.
Toto jsem si uvědomil právě při 1. Boskovické cyklojízdě, když jsem se díval jak kdo z těch, se kterými jsme mohli jet, jezdí. Došlo mi, že to, co vnímám jako samozřejmé a pro mne víceméně bezproblémové, může být pro jiné třeba také věc, proč ve výsledku na kolo nesednou a jedou radši autem. A nebo když už přeci jen zvolí kolo, že se mohou cítit třeba v nekomfortní zóně a nebo musí složitě plánovat kudy pojedou, aby se z jejich pohledu problematickým ulicím vyhnuli..

Myslím, že by bylo docela prima - pokud chceme, aby ve městě nebyly do budoucna zbytečně ulice plné aut - aby zde existoval nějak logicky vedený systém tras, kde by se cyklista mohl cítit maličko bezpečněji.

Jasně, nebude to vůbec jednoduché. Nejsme Břeclav a ani Prostějov, nebo Olomouc. Asi nikdy zde díky konfiguraci terénu nebude tak masové rozšíření dopravy na kolech, jak ve výše uvedených městech, ale stálo by za snahu, toto procento do budoucna zvýšit. Elektrokola by to mohly možná do budoucna třeba změnit - myslím tím situaci, kdy konfigurace terénu nám zde úplně moc nepřeje.

Chápu, že vybudování byť třeba jedné jediné smysluplné cyklostezky, která by navíc byla třeba napojena na trasy, které už vedou (a nebo v budoucnu povedou) v extravilánu města není otázkou jen a pouze samotné trasy a neobjeví se zde ze dne na den.
Nese to s sebou celou řadu dalších povolovacích a třeba i plošných komplikací. Je potřeba si ale uvědomit, že to samé je ale i u budování obyčejné silnice. Jenže to upřednostňování auta, na úkor ostatních způsobů dopravy je trošku taková mantra... nebo alespň poslední dobou mi to tak možná připadá.
Na ulicích, kde by trasování případně připadalo v úvahu, už teď parkuje u krajnic spousta aut a ani úzké ulice v centru města rozhodně nepočítaly s umístěním něčeho podobného, jako je cyklostezka, nebo vyhrazený pruh pro cyklisty.

Ano - toto jsou možné komplikace, ale i přesto všechno si myslím, že nebylo špatné to zkusit se touto cestou vydat. Možná bychom mohli začít u těch cykloboxů u nádraží a potom zkusit ty věci další postupně připravovat a pak i třeba realizovat.

1 Like