Před pár dny spustila firma Bolt v Boskovicích provoz elektrických koloběžek:
Zkoušeli jste? Co na ně říkáte?
(Mně přišla nejdřív vysoká cena 4 Kč na minutu, ale když jsem se projel, vidím nakonec jako největší problém to, co zmiňovali cyklisti v anketě – když jedu s koloběžkou po chodníku, ohrožuju chodce, a když jedu po silnici, cítím se dost ohrožený auty. Chybí nám infrastruktura pro bezpečnou cyklistiku / koloběžky. Jinak mně ty koloběžky přijdou jako doplňková služba super – proces zapůjčení je rychlý a bezproblémový, jezdí to krutě.)
Za mě dobrej nápad, záleží teď na nás uživatelích jak se k tomu postavíme. Občas potkám koloběžku zaparkovanou dost nešikovně na chodníku, že zavazí chodcům. Přijde- mi, že se s koloběžkama (obecně) v Boskovicích roztrh pytel, ale možná je to tím, že si toho víc všímám
Tak napříč zaparkovaná koloběžka na chodníku je ... jak to říct ... poněkud blbé vůči chodcům. Ale mám lepší. Dnes v 8:40 jsem viděl koloběžku zaparkovanou na silnici, resp. na křižovatce Sokolská - Nádražní přesně tady.
S tou jízdou na koloběžce na chodníku bych moc neargumentoval. Z hlediska pravidel silničního provozu platí, že koloběžka je jízdní kolo (§57, odst. 2 zákona č. 361/2000 Sb.) S koloběžkou tedy po chodníku stejně jako na kole nelze jezdit. Ale s tou chybějící infrastrukturou máš pravdu. - Přidávám ještě vlastní zkušenost, kdy koloběžec jede max. rychlostí po chodníku a pak (protože to "jezdí krutě") snadno a ladně přehoupne na silnici před jedoucí auto. A to nehovořím o tom, že při jízdě není koloběžec schopen ukázat změnu směru jízdy a já jako řidič auta vůbec netuším, co se za pár vteřin stane.
V článku se píše, že provozovatel koloběžek je kamarád s Lukášem Holíkem. Jedná se řekněme o zkušební provoz? Nebo když mám kamaráda místostarostu, tak platit nemusím? Že by snad mělo město platit provozovateli? To je taková legrace, že? Celkem bych chtěl vědět, jak je to v jiných městech a v zahraničí. Zeptám se na to. Každopádně zatím co jsem viděl, tak jízda na koloběžkách je veletrh nezodpovědnosti. Jízdy po chodnících, jízdy ve dvou, přilbu jsem ještě neviděl. A vrcholem byly šílené zimní jízdy na zmrazcích (na okrajích vozovek), kdy jezdci ohrožují nejen sebe, ale i okolní vozidla.
Jo, jedná se o zkušební provoz. Ta obava, že je to nějaký „kamarádšoft“, je podle mě lichá, protože to nemůže vycházet ekonomicky. Moc do toho nevidím, ale když si představím pořizovací cenu & životnost těch koloběžek a práci někoho, kdo je musí obcházet a dobíjet, tak si nedovedu ani ve snu představit, že by to ve městě velikosti Boskovic generovalo zajímavý zisk.
Platba města provozovateli by mně smysl dávala – úplně stejně jako mně dává nějaký základní smysl platba IDS JMK. Prostě přispíváme na existující a dostupnou dopravu ve městě. Ale nerozumím tomu, nevím, kde jsou třeba hranice efektivity nebo za kolik jezdí na člověka a kilometr autobusy IDS.
S bezpečností provozu úplně souhlasím, je to dost na hraně a jen čekám, kdy se na koloběžce někdo pořádně vyseká. Osobně to beru jako zajímavý pilot, který ukazuje, že o tenhle typ dopravy je zájem. A dál by mně dávalo smysl na něj reagovat a začít konečně vycházet tomuhle typu dopravy (koloběžky, kola, …) vstříc a vyhradit například samostatné pruhy nebo dělat cokoliv dalšího, co ta rizika sníží.
Teď jsem pátral po tom, jestli už město provoz nějak vyhodnocovalo, a zpětně jsem narazil na text z října:
Boskovičtí radní se blíže seznámili s dosavadním provozem elektrických koloběžek, které ve městě zajišťuje firma Bolt. Ta radním předložila vyhodnocení prvního zkušebního období, ze kterého vyplývá, že o koloběžky je v Boskovicích velký zájem. Podle zástupce firmy Jakuba Dvořáka jsou Boskovice v poměru počtu jízd za den na jednu koloběžku jedním z nejlépe fungujících měst v Evropě – konkrétně je to více než deset jízd. Celkem se na koloběžkách po většinu dnů uskutečnilo více než dvě stě jízd. „V provozu je okolo patnáct až dvacet koloběžek, celkem jich je v Boskovicích třicet, ale koloběžky jsou dvakrát denně sbírány a nabíjeny, případně dochází k opravám, v reálném provozu je proto tohle číslo menší,“ vysvětlil Jakub Dvořák. K tomu dorazilo několik žádostí, aby byl počet koloběžek ve městě navýšen, a sám dodává, že podle propočtů Boltu by zde využití nalezlo asi šedesát koloběžek. Mezi nejčastěji využívané nástupní a výstupní místa patří autobusové nádraží, Masarykovo náměstí, ulice 17. listopadu, Růžové náměstí, křižovatka ulic Ludvíka Vojtěcha a Kosmonautů nebo ulice Na Výsluní.
Tak doufám, že třeba v srpnu k výročí zahájení provozu vyplavou nějaká podrobnější data, byl by to skvělý příspěvek do debaty o alternativních způsobech dopravy ve městě.
Vedení města obdrželo informaci od firmy Bolt, že letos nebude v Boskovicích umisťovat a provozovat elektrické koloběžky, které se ve městě poprvé objevily v roce 2020. Po příštím roce se údajně uvidí, co bude dál. Podle Lukáše Holíka není důvodem zrušení koloběžek ekonomická nerentabilita, ale Bolt zužuje strukturu v České republice a stahuje koloběžky z Boskovic a Liberce.
Škoda, byl to podle mě úspěšný experiment v mikromobilitě A třeba si to namlouvám, ale přijde mně, že od té doby, co jsme si je mohli vyzkoušet, začalo hodně lidí jezdit i na vlastních.
Za mne to bylo myslím docela gut.
Občas jsem to také rád použil a díky tomu stihl pár schůzek, na který jsem mířil lehce nad time limit.
Koloběžky jsem stejně jako Ty vítal, jako zajímavou alternativu dopravy po městě. Ano, mělo to nějaký mouchy (díky pár jedincům, kteří na tom jezdili s mozkem, který zapomněli doma), ale auta, nebo motocykly taky nerušíme, protože v nich někteří nejezdí podle pravidel silničního provozu...