Dobrá připomínka, ohledně řešení cyklodopravy - v tom ajfru jsem ji jednak zapomněl zmínit a druhak to má jeden a možná spíš i několik háčků. Pokusím se je ve zkratce popsat a zároveň dodávám, že tím nechci rozhodně říct, že myslet v rámci přípravy podobných projektů na tento způsob dopravy není dobře.
Rád bych v našich městech tento druh dopravy viděl více, ale troskotá to zatím na několika faktorech. Níže uvedené důvody nic nehodnotí (aby bylo jasno) pouze popisují současný stav.
Tím je v první řadě legislativní pohled. Stále zatím platí (jsou snahy to změnit, ale zatím to neprošlo), že pokud je vybudována cyklostezka souběžně s komunikací, musí ji cyklista použít. Pokud ale zároveň v našich podmínkách zákon nezná křížení odbočující komunikace (i když je to sebenevýznamná odbočka) s přejezdem pro cyklisty, kde má přednost jízda na cyklostezce, jak je zvykem na západ od nás. Z takto vybudované cesty pro cyklisty (zejména v zástavbě) se tak stává mistrovství světa v neustálém zastavování a dávání přednosti v jízdě. Na tomto pak většinou selže výsledná atraktivita pro ty, kteří by se takto chtěli alternativně dopravovat z bodu A do bodu B a z cyklostezky, či vyhrazeného cyklopruhu se stane ne příliš využívaná další komunikace. Tohoto typu důvodů, které komplikují projektování je z hlediska zákona více a zmínil jsem proto pouze ty dva největší.
Dalším, v našich podmínkách neméně významným důvodem je, jak asi všichni tušíme ve většině případů důvod finanční, kdy vynaložená investice není shledána jako adekvátní budování v podstatě "duplicitní" komunikace, když vedle je tatáž, do té doby "naprosto postačující". Ano míchají se nám tu dva druhy dopravy, ale to v tu chvíli nehraje roli. Je to prostě moc peněz a tečka. Nic nebude.
Dalším, neméně zajímavým aspektem, který souvisí s cílovým využitím jsou různé skupiny potenciálních uživatelů, kteří by tento druh dopravní infrastruktury chtěli užívat. S tím pak souvisí atraktivita takovéhoto způsobu dopravy pro tyto skupiny. Jiné požadavky na rychlost, či plynulost jízdy bude mít zdatný cyklista, požadující co nejrchleší průjezd, jiné městský cyklista, který stezku užívá primárně pro bezpečí od automobilového provozu a jiné pak skupina největší od dětí, přes dejme tomu slabší cyklisty až po seniory. Známá je pak vzájemá nevraživost a ztráta respektu denně se vyskytující např. na cyklostezce z Maloměřic do Bílovic nad Svitavou, nebo na cyklostezce z centra Brna do Olympie. Kdo to tam zná, tak asi ví...
Posledním z důvodů, který pak nepřímo souvisí s několika předchozími faktory je terénní konfigurace. Už jsem to tu někde v jiném tématu též zmiňoval - asi lépe zbuduji (pokud se nějak dostanu, přes předchozí body) stezku, či pruh např v Břeclavi, či Prostějově (kde jakási smysluplná síť tohoto alternativního způsobu dopravy na naše poměry celkem úspěšne funguje a existuje) než třeba u nás v Boskovicích, kde je už poměrně nemalé převýšení, které atraktivitu také lehce snižuje.
Ano, zrovna tento aspekt by mohla změnit současná expanze elektrokol, tam ale běžný uživatel i nyní může narazit na stále ještě poměrně výrazný limit v ceně těchto kol.
Nerad bych z toho dělal lety do kosmu, ale proto že sám na kole jezdím a kdysi jsem se o to i v rámci profese zajímal, tak je třeba zmínit, jestli cheme mít plnohodnotnou (chráněnou) cyklostezku, či (vyhrazený) cyklopruh. Zde je také pár rozdílů. Zejména ve vnímání bezpečnosti tohoto druhu provozu na komunikacích a v případě druhém většinou v tom, že cyklopruhy vedou částečně po chodních a hrozí zde konflikty s chodci a naopak.
Každá z těchto dvou možností má svoje české legislativní eskapády, které v současné podobě nedovolují tyto alternativní způsoby dopravy smysluplně zapojit do silničního provozu jak jsme zvyklí vidět a užívat třeba v Holandsku, či Dánsku - viz první důvod výše.
Rozhodně s Vámi ale souhlasím, co jste zmiňoval myslím na fóru někde dříve, že není asi smyslem vybudovat cyklostezku odnikud nikam, jen proto, že tu bude a je to teď zrovna nějak cool.
Pokud něco takového chceme (?) tak nějak se ale začít musí a holt někde bude ta první část, která v první fázi povede pouze od někud někam. Je ale třeba, stejně jako u většiny podobných akcí mít jasný cílový stav, kam bychom se chtěli dostat.
Získat tak pár procent do grafu rozložení druhu dopravy ve městě za cenu nevyužívání, či nesmyslně navržené komunikace tohoto typu asi není ta správná cesta. Na druhou stranu, někdy může být startovacím impulzem i takovýto pokus, který může ke kolu přivést nové lidi, kteří do té doby o tomto způsobu dopravy zatím nepřemýšleli.