Všiml jsem si, že si nově můžu pořídit věrnostní kartu do kina a na kulturní akce. Tím se počet městských karet rozšířil přinejmenším na tři (lázně, sauna, kino). Není to na jedno město naší velikosti hodně? :–) Nešly by ty karty sjednotit do jedné? (Bonusové body, kdyby místo karty volitelně stačila aplikace v telefonu.)
A pak máš ještě kartičku do knihovny. Byla by to krása. Ve volebním programu měli kartu "Boskovák" Sportovci, tak uvidíme, jestli se objeví i v programovém prohlášení.
Ano, ve volebním programu jsme kartu "Boskovák" měli, ale už v tom před volbami v roce 2014, ne před těmito v r. 2018, takže si nemyslím, že se to objeví v programovém prohlášení. Jak bylo uvedeno, kartu už mají Služby, či KZMB, takže teď jde "jen" o to, zkusit je nějak spojit a případně rozšiřovat na další služby. A jakou máte představu, že by ta karta měla mít funkci? Mě napadají dvě varianty - buď by na ní byl nějaký kredit a z něho se platilo zlevněné vstupné atd., nebo by sloužila jako podklad pro levnejší platbu, kdy po jejím předložení byste dostali slevu a zaplatili sami hotově nebo kartou. Případně to nakombinovat. Je ještě jiná možnost? A co by pro koho bylo výhodnější?
Já jsem si představoval dvě hlavní funkce, identifikaci a kredit. (Technicky vzato je to možná jedno a totéž, ale myslím teď z pohledu uživatele.) Identifikace by sloužila například pro přístup do knihovny, který zmiňuje Marek, a kredit by se používal pro výhodnější placení za služby (kino, lázně, sauna, parkování, …). Předpokládám ale, že na tohle už jsou hotové kompletní systémy – karta/aplikace + terminály + software, takže z jejich možností by se dalo vyjít. Taky je otázka, co umí ty stávající karty, jestli by například šly sloučit do jedné, nebo jestli by to vyžadovalo nový hardware. (@Aann, nerozumí tomuhle Zoubek, že by se vložil do diskuze? :–)
Aha To je tím, že jsem procházel programy i z roku 2014 a pak se mi úspěšně slily dohromady. V Brně postupně už dva roky rozjíždí digitální portál Brňana - BrnoID. Jen účet, kde si člověk pořídí šalinkartu, vstupy do zoo, na sportoviště, platí odpady. Vstup na tuto platformu pak může být spárovaný třeba i s platební kartou, takže to ušetří i jednu kartu v peněžence (třeba při kontrole skutečné šalinkarty revizorem). Karta slouží jen jako "klíč" do platformy - na ní samotné nic není. Nevím, na kolik je to na Boskovice moc velké sousto.
(Poznámka bokem: Mě mrzí, že tohle všichni vynalézají odznova, místo aby se takový portál udělal jako free software pro všechny obce. Pak bychom nemuseli tolik řešit, jestli to pro Boskovice je, nebo není velké sousto, protože už by to byla hlavně otázka nákupu zařízení a proškolení uživatelů. Něco v tomhle smyslu dělá projekt Otevřená města, ale přímo kartu občana neřeší.)
Inu Tomáši, je to trochu naivní myšlenka. Myslíš jako, že by státní správa vytvořila free software na kartu občana, aby to mohly obce převzít? Já myslím, že se lze podívat na stav elektronizace státní správy a je jasné, že odtud pomoc nepřijde. Společnost 4.0 a jiné pindy, při kterých skutek utek. Jinak k poznámce, zda nejsou 3 karty na Boskovice moc, případně zda není vytváření jednotné karty občana na Boskovice moc: asi stačí vyčíslit náklady na pořízení příslušného SW a jeho provoz a kontinuální kyber-zabezpečení (přece jen nejde o primitivní databázi), a bude jasno. Zatím jsme tu viděl jen nadšené názory, jak s kartou občana bude možné čerpat slevy na všechno, ale nikdo už nezmínil, kdo to všechno zaplatí. Jinak na identifikaci máme OP, od 1.7.2018 už plně se strojově čitelnými údaji a (kontaktním) čipem a na placení platební karty (bezkontaktním) čipem. Nač další karta? Když vrznu do terminálu provozovatele městské služby svůj OP, jistě rozpozná, že jsem u něj registrovaný. Jen musí mít instalovanou appku a čtečku karet. Ne? (Nevýhody: 1. Elektronické funkce čipu v OP jsou aktivovány až od 15 let věku (tohle vymyslel nějakej fakt přechytřelej státní ouředník). 2. Výměna starého OP za nový s čipem je zpoplatněná. 3. Netuším, kdy budou všechny staré OP vyměněny za čipové z důvodu končící platnosti.)
Bezkontaktní platební karty je podle mě blbý používat na neplatební věci, například identifikaci v knihovně. Jednak bys musel lidem neustále vysvětlovat, že v tu chvíli nic neplatí, a hlavně v nich buduješ špatný návyk, že je OK nechat si tou kartou jen tak pípnout, aniž by to znamenalo placení. Dovedu si představit, že by to karetní společnosti vůbec nepřipustily.
Občanka je jiná, tam z tebou úplně souhlasím, to je systémové řešení. Akorát mě mrzí, že je to pouze kontaktní čip, který mně na rychlé použití třeba v lázních nebo knihovně nepřijde moc praktický. Podobně třeba na parkovacím automatu jsou bezkontaktní snímače praktičtější z hlediska údržby a odolnosti. (Myslím si, nevím, není to můj obor.) A jak píšeš, prakticky nikdo tu občanku nemá a asi hned tak mít nebude.
Pokud jde o databáze, tak ty už přece musíme mít, ne? My ty služby reálně máme, jen je vedeme odděleně. Ano, ta sjednocená databáze by musela být zabezpečená, ale reálně vzato mně skoro přijde lepší zabezpečovat jednu centrální databázi na úřadě, kde by na to mělo být personální i SW/HW vybavení (aspoň soudě podle našich běžných ročních výdajů na HW a SW :–), než několik jednotlivých databází v kině, lázních, sauně a podobně.
(Když se ptáš, kdo zaplatí ty slevy, myslíš tím, kdo zaplatí rozdíl v běžné a „zákaznické“ ceně? Ten by se zavedením jednotné karty nijak nezměnil, už teď nabízí lázně, kino i sauna na kartu cenové výhody à la zaplať 1000 Kč a nabiješ si třeba 1100 Kč.)
S povzdechnutím nad stavem digitalizace státu nelze než souhlasit, je to frustrující.
PS. Dobrý přehled těch nových občanek tady:
Máš pravdu, jistěže je výhodnější spravovat jedinou databázi. Bohužel tohle je lépe rozhodovat před zavedením prvního systému. Takto vyhodíš 3 systémy a zavedeš jeden nový, který musí být navíc dimenzovaný na větší počet uživatelů i počet současných přístupů. Jen jsem se snažil to diskutovat, protože z příspěvků v diskuzi mohlo vyplývat, že jednotná karta občana Boskovic je jednoduchá záležitost - a to není. Kontaktní čip v OP je zřejmě kvůli nižší ceně čtečky kontaktní versus bezkontaktní. Škoda, je to krok zpět, zvlášť když ČR je v top 3 žebříčku zemí využívajících bezkontaktní platby kartou. Co se týká slev, asi jsem chtěl jen tak zabručet. Věrnostní karty používám jen tak, že při platbě v obchodě vydoluju čarový kód v mobilní aplikaci Stocard, protože fakt nebudu tahat plastovou věrnostní kartu každého shopu nebo kavárny. Fyzická věrnostní karta je snad přežitek. Už takhle mně dělá problém nezapomenout doma kartu filmového klubu, kterou s sebou netahám každý den. Jinak tady nepadlo, co je cílem zavedení karty občana Boskovic. Zatím se tady hovořilo jen o slevě, což je marketingový nástroj obchodníka. A hlavně o to asi nejde.
Souhlas. Nechtěl jsem stahovat kalhoty rovnou na začátku, ale zároveň sám nemám rád takové ty hospodské analýzy typu bum prásk a je to hotový, nic složitýho.
Myslím si ale, že nějaká větší ambice by u těch našich věrnostních karet být měla, jinak nevím, jestli celkově dávají smysl. Jak píšeš, fyzická karta je přežitek. Jednu kartu na všechny městské služby bych ještě používal, ale na to, abych si ke každé městské službě pořizoval samostatnou plastovou kartičku, jsem moc líný. (Například s kartičkou filmového klubu jsem dopadl úplně stejně – nakonec si ju vůbec nekupuju, protože často jdu do kina jen s kilem v kapse a tudíž karta zůstávala doma. Zůstává mně tak akorát kartička do lázní.)
Moje ideální představa je, že by všude stačila jedna bezkontaktní karta nebo telefon (NFC). A tenhle systém by se pak mohl stát základem i pro nějaký „digitální vztah“ občana s městem à la Brno iD, o kterém psal Marek. Přijde mně, že tohle je stejně nevyhnutelný směr vývoje, tak bychom k němu mohli už s těma kartičkama začít směřovat.