Nová podoba infocentra

Na začátku týdne byly na FB města představeny tyto dvě vizualizace možné podoby interiéru nového Informačního centra v přízemí budovy radnice.

(foto: Město Boskovice)

Mám docela neodbytný pocit, že toto je hodně neštastný postup - navíc v případě, že toto je (a stále bude) většinou první místo, se kterým se návštěvník našeho města potká, když k nám přijede a bude hledat informace kam zavítat

Přijde mi docela líto, že místo toho, abychom třeba zrovna od takovéto poměrně malé "stavby" postupně začali proměnu města z doby, kdy zde architektura a vizuální kvalita bylo skoro sprosté slovo a takto mrháme potenciálem, doplnit toto historicky významné místo o novou a sebevědomou architektonickou vrstvu.

Myslím, že poměrně členitý interiér s klenbami a drobnějšími prosklenými plochami by si v případě, že mobiliář zde je vlastně pouze jakousi "kulisou", či "pozadím" k tomu, co zde bude prezentováno a vystavováno zasloužil určitě méně expresivní práci s hmotami a členěním navrženéhi vybavení.

O to hůře pak působí argument, že „...toto je pouze celková vizualizace návrhu a detaily budou dodatečně dořešeny...”. Při tvořbě konceptu kvalitní návrh měl už aktivně pracovat krom hmotového řešení i s materiály a nejde je naroubovat, až ex post.


Za mne by současná vrstva v interiéru mohla a měla mít v principu kvality, třeba jako interiér Turistického informačního centra města Brna z roku 2017 od Architekti Hrůša & spol., Ateliér Brno.
Trošku rozdíl, nemyslíte?

(foto: Architekti Hrůša & spol., Ateliér Brno)

3 Likes

Ahoj/Dobrý den,

já si nedovolím hodnotit návrh interiéru z pouhých pár vizualizací, ale mám k tomu své obecné poznámky a poznámky autora projektu.

Dispoziční řešení
Prostor, jak na mě z těchto pár fotek působí, je řešen velmi dobře z hlediska provozního řešení. O proti stávajícímu stavu vyzdvihuji, že prostor pro návštěvníky je lépe oddělen od prostoru recepce. Okna nejsou nesmyslně za recepcí, ale návrh velmi logicky využívá jedno pro recepci a druhé pro návštěvníky, kteří tak mohou přirozeněji využít i pěkných výhledů do náměstí.

Pojetí mobiliáře
Myslím, že jsi Petře ukázal jednu minimalistickou cestu podobu recepce, jak by jsi ji asi zhruba navrhnul ty a souhlasím s tím, že jednodušší tvary by prostoru v tomto kontextu řešení více pomohly. Bez debat. Jen bych tady přidal další možné kreativnější cesty a ty tkví v tom, že na návrhu prostorů se nepodílí jen architekti, ale také umělci či interiérový designéři. Ti by mohli vtisknout prostoru duši a prostor by nebyl tak sterilní, jako je tomu na všech zmíněných příkladech. Jsou i však skvělí architekti, kteří dokážou dostat neuvěřitelné nápady a realizovat je, jako třeba Jiří Zhoř v brněnském kadeřnictví s recepcí. K takovým nejkvalitnějším návrhům většinou vedou architektonické soutěže.

Pan doktor Pavlovský a můj bývalý učitel na VUT, se kterým jsem v kontaktu, mě obeznámil s jeho názory (některé zveřejňuji):
Architektonické pojetí je můj osobní přístup a počin. Mohu říci i můj styl.
V návrhu jsem kladl důraz na dispoziční změnu, tak aby vše vyhovovalo složitému zadání. Celé infocentrum jsem pojal v čistě bílé podobě, abych prostor opticky nezmenšil, jak je tomu v současné době. Barevnou složku budou doplňovat letáky a suvenýry a návštěvníci samotní. Nechtěl jsem navrhnout obývací pokoj, ale prostor, který vyvolává emoce. Osvětlení pracovních ploch jsem volil přirozeným světlem, pracovní plocha osvětlena z leva. Skříně a police navazují na klenby. Vše je navrženo pro tento prostor a žádný jiný.

Pan architekt mi popisoval detailně složité zadání a to, jak se s ním dispozičně vypořádal, považuji za velmi kvalitní řešení. Architektonické pojetí je podle mě věcí názorů a tudíž mě tvůj příspěvek nechává chladným. Na závěr bych dodal, že návrh a hlavní idea podle mě není světového rázu (možná taky kvůli složitému zadání). Tento návrh interiéru se tak velmi pravděpodobně nezapíše mezi nejlepší interiéry České republiky. Důležité ale je, aby dobře sloužil, a to se u tohoto návrhu vůbec nebojím.

Architekt Jakub :blush:

2 Likes

Bylo by zajímavé vidět to zadání. Mně to řešení přijde strašně přecpané, působí na mě trochu jako sklad. Plus ten pult je na mě hodně velká hradba – nejsou mi jasné proporce, ale trochu z toho mám jako potenciální návštěvník pocit, že ten pult je hradba na ochranu obsluhy před nájezdníky :slight_smile: A to členění pultu je pro mě nepochopitelné – v prostoru, kde už se toho takhle tvarově děje strašně moc, mně to další členění přijde jako dodatečný neklid.

2 Likes

...já běžně taky ne, ale oba asi chápeme, že vizualizace je svým způsobem to, co "prodává" a co je i laikovi srozumitelné lépe než normální výkresy. Vizualizace by tak měla být tím, čím přesvědčíš zadavatele a v tomto případě i laickou a odbornou veřejnost, že tebou navržené řešení je nejlepší možné. Za mne je ale tady kolem tohoto návrhu a hlavně způsobu, ne úplně jeho šťastné prezentace maličko nejasností a zbytečných rozpaků...

...tak toto by mne asi taky docela zajímalo - co vlastně bylo chtěno a s čím tedy architekt při návrhu musel pracovat a co všechno do návrhu musel tzv. zohlednit. Mám pocit, že se mi bohužel znovu potvrdilo, jak je důležitá role zadání - jeho adekvátnosti a přiměřenosti. Architekt většinou totiž tvoří právě na základě nějakého zadání a jen výjimečně si může dělat zrovna v takto pojatém prostoru, co je mu libo.

Jak píše i Kuba, nová dispozice (z toho jak znám aktuální stav) asi bude krok správným směrem, z hlediska provozu a funkce samotné. Ale pořád si myslím, že kdyby zadání bylo uměřenejší a nemělo takto velký počet úložných prostor, polic, skříní (běžně viditelných návštěvníkovi) a hmota byla střídmější ve svém výrazu, tak by to tomuto prostoru asi fakt docela pomohlo.


Jinak souhlas s Vámi oběma - nerozporoval jsem konkrétní autorské pojetí, byť to tak možná mohlo na první pohled vypadat. Každý z nás máme svůj vkus a rukopis a co člověk to názor.

Pokud bych si jako soukromý investor připravoval svoji soukromou zakázku, tak budiž - dostanu to, co se líbí mně a v tomto případě bych neřekl ani popel. Tady ale navrhujeme a chceme stavět z veřejných peněz (byť jsou z kapitoly KZMB, resp. dotace) a tak bychom se měli snažit o objektivně co nejkvalitnější řešení, přestože chápu, že lákadlo dotačních titulů a s tím spojených termínů realizace může být v současném pojetí tohoto procesu hodně dvojsečné.

Předpokládám, že bylo snad pochopeno, že ukázka brněnského řešení byla (tak jak vždy uvádím u všech příkladů za mne kvalitního řešení jinde), spíše než o tom, zde udělat to samé (což je samozřejmě už z podstaty věci nesmysl), ale o principu přístupu k zadání a následného řešení jako takového. A toto by zde za mne mělo být opravdu lepší.

Můžu se mýlit, ale neumím si představit, že by město velikosti Boskovic mělo nějak výrazně více propagačních materiálů, než již minule zmíněné Brno a nebo třeba sedmitisícové Odry (viz níže). Prostě na mne ten počet typů úložných prostorů působí fakt přehnaně. A pokud těch předmětů a tiskovin máme opravdu tolik, není třeba čas je třeba nějakým způsobem zredukovat? Tak aby ten kdo přijde na "íčko" jimi nebyl zavalen a mohl si z nich vybírat ve vizuálně kultivovaném prostoru?


...a klidně výsledné řešení mohlo vypadat v principu třeba nějak takto - ať tedy máme příklad za mne kvalitního řešení v historickém kontextu interiéru měšťanského domu s klenbami. A že i takto to jde, bez toho, jak píše Tomáš, že "jako potenciální návštěvník má pocit, že ten pult je hradba na ochranu obsluhy před nájezdníky"

2 Likes

...dnes jsem objevil na Archiwebu za mne taktéž výbornou realizaci z Marianských Lázní od neméně skvělého atelieru Ondřeje Tučka.

HIstorický dům z roku 1820, který je zároveň kulturní památkou, s novogotickou fasádou a novorenesančními prvky, který od svého původního účelu, kdy sloužil jako ubytování lázeňských hostů pak ještě několikrát změnil účel.

Dnes slouží jako kulturní centrum a v přízemí je jeho součástí i informační centrum, které je za mne další povedebnou ukázkou, jakým směrem by se mohla a měla ubírat soudobá podoba těchto "institucí".

Tak nějak si představuji, co by měl být chtěný standard podobných zadání - jednoduchost, přehlednost, promyšlená práce s materiály a kvalitní zpracování detailů, kdy jednotlivé propagační předměty a materiály si je pak na takovémto pozadí radost prohlížet a následně i vybrat. :+1:


(foto: Viktor Tuček)

(foto: Viktor Tuček)

2 Likes