Stojany na kola u nádraží

A není to spíš námět pro ČD? Nebo komu vlastně patří budova nádraží a okolní pozemky – městu, nebo ČD? Neví @Marek?

Koukám do katastru a nádraží patří SŽDC. Každopádně pokud usoudíme, že by to mělo smysl (za mě určitě), tak by se s nimi město mohlo dohodnout a případně ten stojan zasponzorovat?

1 Like

Ahoj, děkujem, že na nás tak myslíte :slight_smile:
Za nás, aby bylo stání bezpečné, tak asi právě potřebujem víc než jen klasický kovový stojan, kde člověk kolo(běžku) zamkne svým zámkem. Už mi takhle z kolobky zmizelo pár součástek a řetěz mám půvabně rozřezaný nejspíš nějakým amatérem s nožíkem, a to i když jsem ji uvázala na nějakém vcelku veřejném místě (třeba před obchodem). Proto bych na celodenní stání ocenila něco bezpečnějšího. Jen přemýšlím, co by mohlo být průchozí. Hodila by se třeba místnost přímo na nádraží, ale předpokládám, že když tam není ani úschova zavazadel (což je mimochodem taky docela nešťastné), tak toto asi není reálné. Co nějaký Cyklobox? Těm by to v parčíku u nádraží slušelo. Zajímavá, i když zřejmě reálně nevyráběná, je třeba varianta stojanu spojeného s plakátovací plochou. No a v Uherském Hradišti nainstalovali podle článku boxy kovové.

Nedokážu odhadnout, jaký by byl o takové parkování zájem. Ani jestli má smysl to v nějaké větší míře řešit teď, nebo spíš do budoucna vymyslet už na nové nádraží... Pro nás je ale každopádně příjemnější sjet ty dva kilometry na vlak na koloběžce, než jít pěšky, nebo než jet ve spěchu autem.

1 Like

Možná teda teď pořídit obyčejný venkovní stojan a u nového nádraží na to myslet přímo v budově? (Mělo se začít stavět v prosinci 2019, aktuální termín stavby je 3/2021–12/2022, viz tady.) Blbý je, že s námi to nádraží nikdo nekonzultuje, aspoň co já vím. Ale myslím, že by se město SŽDC mohlo/mělo ozvat, že by chtělo do nádraží mluvit.

Přesně takovéto "detaily" by se měly taky řešit, pokud se chce a tvrdí se, že tady má vzniknout dopravní a přestupní uzel. Zatím mi to přijde bohužel jen jako přivedeme koleje do města a po nás potopa. Zbytek si dodělejte sami, ale moc možností už nemáte, protože koleje vedou tudy. Všechny takovéto věci, které dotváří smysluplně fungování se pak budou muset všemožně bastlit ex-post na místech, která na to tak nějak zbydou (pokud vůbec).

Každopádně je potřeba něco víc, než jen stojan - tento "systém" v naší společnosti bohužel zatím stále nějak nefunguje a je to v podstatě směnárna náhradních dílů, které se později vymění za peníze... :frowning:

Takže buďto za mne ty uzamykatelné boxíky na kola venku a ideálně pak jako součást nádražní budovy, kam se dostane jen majitel kola na čip, který dostane při uložení kola. Toto jsem viděl na nádraží v Zürichu, kde to myslím fungovalo velmi dobře (fotku zkusím najít).

2 Likes

Tam, kde se na kolech hodně jezdí (u nás třeba Hradec Králové, v zahraničí jsem viděl třeba v Berlíně), to dost často dopadne tak, že všichni jezdí na vracích, na kterých už se nevyplatí něco krást. Na jednu stranu jsem z toho smutný (mám rád pěkná kola), na druhou stranu tomu nelze upřít určitou eleganci efektivní adaptační strategie :–)

PS. Berlín:

2 Likes

Máš pravdu - tak to běžně funguje. Nikdo si tam asi nechá kolo za 100 tisíc. :grin:
Bohužel i ty vraky jsou terčem zlodějů (nechápu proč). Švagr jezdil v Břeclavi na nádraží na skoro "osekané" skládačce a během 2 týdnů mu u nádru na ní nějaký dobrák ukradl jednou sedlo a podruhý řídítka - to nevymyslíš.

Výrobky pro bicycle mobilitu se unás systematicky nikdo moc nezabývá. Co vím, tak pouze bílovické mmcité má ve svém programu městského mobiliáře několik použitelných výrobků a pak to je holandský výrobce Velopa.

1 Like

Zde tedy pár fotek, které jsem našel z různých cest po architektuře.

Klasický a netradiční holandský přístup parkování poblíž hlavního nádraží v Amsterdamu

Detail téhož výše

amsterdam-bike%20parking%20(detail)

Parkování u administrativní budovy F.Hoffmann-La Roche AG v Basileji (nedaleko hlavního nádraží)

Zmiňované parkování v podzemní části nádraží v Zürichu se mi napodařilo v archivu najít, tak alespoň principielně podobné ukázky, jak to může fungovat v zemi sýrů a čokolády.

Ukázka vstupního prostoru, který bývá většinou součástí nádraží - ať už v úrovni nástupišť, nebo (většinou) u podchodu apod. Prostě podzemní parking. Ten kdo tam neparkuje o něm prakticky neví, a zbytečně neláká nenechavce, kteří by se tam ale tak jako tak nedostali... (Veloparking Basel)

Veloparking%20Basel

Takto to pak vypadá většinou uvnitř (Velostation Olten)

Podobné parkování, jako předchozí typ, pouze více neformální s čtečkou čipu u vstupu (Velostation Biel)

velostation%20Biel

Pokud je to na terénu, pak může parkování být vyřešeno třeba také takto (Bahnhof Aarau)

V roce 2014 se něco podobného plánovalo vytvořit u vstupu do brněnského Kampusu MU - jako dlouhodobé parkování, v kombinaci s krátkodobým parkováním u jednotlivých pavilonů. Nakonec měla MU jiné priority a tak zrealizovali pouze to krátkodobé a myslím ještě klasickým způsobem - že koupili ty nejlevnější stojany a nějak to tam rozmístili...

Situace areálu

Detail

1 Like

Čavec!
A co byl teda ten (ne)úplatek - ta kreslená kartička? :slight_smile:

Stojan na kola rozhodně na nádraží chybí. Tohle rozhodně bude řešeno v rámci "boskovské spojky", ale

  1. vůbec nevíme kdy a jestli vůbec někdy :slight_smile:
  2. pokud se do toho někdo nevloží, tak tam prdnout jenom klasickej ocelovej rám u zdi

Holandský systém tady asi nezřídíme, nemáme tady takovou kulturu a megaobjemy pravidelně dojíždějících lidí na kole, hlavně kvůli trochu jinému podnebí a neplacatosti terénu :slight_smile: (ale oni to tam fakt dělají, doopravdy je tam uplně normální, že všichni jezdí na kolech a dojíždí na těch kolech ráno na vlak a odpo z vlaku a cestou do obchodu, denodenně. A kola se tam taky kradou, spousta lidí tam dojíždí taky na starých vracích, abyste si nemysleli...).

Rychlé řešení:

  1. jednoduchá varianta - umístit ocelový rám na/k nádraží (oslovit skrze město SŽDC, podle mě budou souhlasit a i to koupí), který bude tvarově vyhovovat i pro zamykání koloběžek
  2. složitější varianta - projekt na cykloklece/cyklo parkovací objekt do parčíku pod nádraží - příklady v Břeclavi, Pardubicích, Hradci - ale to jsou všechno města "holandského" typu, takže odhaduju, že to tady v Boskovicích nebude mít širokou podporu...
    ( 3) ) - zjistit na nádraží, jestli nemají nějakou místnost/prostor navíc, kde by se to mohlo zřídit

V rámci podpory cyklistiky, je kromě zřízení pruhů po městě, zobousměrnění jednosměrek pro kola, vytipování a úpravy tras, atd. samozřejmě důležitý i bezpečný parkovací místo a nádru teda hlavně.

Na nádr na kole nedojíždím, když jedu na kole k vlaku, tak si ho beru např. do Brna ssebou a pokračuju na něm i tam, ale takhle jezdím jen občas...

4 Likes

Ahoj,

po čase novinky k tématu.

V Blansku mají na rekonstruovaném autobusáku cykloboxy! Fotky přikládám. Je to věc, která se dá umístit na libovolný pozemek (po povolení) a pak přestěhovat, takže nemusíme čekat, až bude spojka. Samozřejmě je otázka, jak a za co je pořídit.

Zjišťovali jsme, že například v Táboře pořídili bikeboxy z dotací ministerstva pro místní rozvoj. V neděli na schůzi dáme někomu za úkol zjistit víc a zkusit to nějak protlačit. Pozemek nádraží patří drahám, ale například prostranství před budovou nádraží a parčík u Alberta městu.

P.S.: V balíčku byly dvoje trenýrky a jedna sukně s pirátským vzorem. :slight_smile:

3 Likes

Ahoj všem,

píšu zase po čase novinky ohledně Bikeboxů! Před časem jsme podnět přeposlali místostarostovi Radku Mazáčovi, který částku na pořízení bikeboxů zařadil do rozpočtu na příští rok. To je super zpráva, všechno ostatní se teprve bude domlouvat, pokud částka projde schvalováním rozpočtu na prosincovém zastupitelstvu.

K.

2 Likes

Momentálně bohužel padly bikeboxy za oběť koronaviru, viz zápis ze zastupitelstva:

Asi tři miliony korun chce město ušetřit na údržbě chodníků a silnic, dalších 780 tisíc pak na investicích v dopravě – nebude se v plném rozsahu dělat nový chodník na Čížovkách a nebudou se nakupovat bike boxy.

Ale zároveň nabíhá participativní rozpočet, v rámci kterého by bylo možné ty bikeboxy navrhnout. Nechcete ten projekt někdo z cyklistů nominovat? Co třeba @Adam? (Strop projektu v participativním rozpočtu je 300 K včetně DPH, nevím, kolik boxů bysme za to koupili. Výrobce ceny na webu nemá.)

Cau, dobrej napad, ja to sice nevyuziju, bo si kolo vozim ssebou, a jezdim rovnou do Skalice, ale to by stalo za zkousku na takovy demo. Idealne z druhe ruky, ale nemam paru, kde by se to dalo sehnat, napada nekoho? Protoze:

  • To bude urcite dost drahy a za 300 toho moc nebude
  • Predstavuju si, ze bude prepracovany nadrazi vyhledove a tak to ted nema cenu rozjizdet ve velkym
    Coz vsecko do sebe pekne zapada, neco zkusim, dik!
3 Likes

Nedávno jsem narazil na poměrně jednoduché a obstojně vypadající Cykloboxy, které jsem si říkal že sem dám. Nicméně je už uváděla v jiném příspěvku @Aann - pro jednoduchost jsem odkaz ale radši přidal taky :blush:
To by nemuselo být kdovíjak drahý (nevím) a jsou tady z Moravan, tudíž by nemusela být neřešitelná i logistika. Nevím taky jak funguje v rámci PinCity zadání takové zakázky, jestli jde zadat napřímo a nebo se klasicky soutěží nejnižší cena.

EDIT: Každopádně toto chápu jako "nouzové řešení", protože pokud budeme někdy v blízké budoucnosti řešit nový přestupní uzel u nádraží (autobus + vlak), tak tam by mělo být toto součástí komplexního řešení..
Jenže to znamená udělat minimálně něco jako komplexní generel cyklodopravy ve městě a všechny ty věci okolo do ulic naimplementovat - ať už do stávajícího stavu a nebo do nových, či připravovaných realizací. A to mám trošku obavu, že se ne úplně děje a nejsem si jistý, jestli je úplně chuť to dělat

2 Likes

Podle mě jsou právě ty mobilní boxy dobrý v tom, že pokud se bude nádraží v budoucnu měnit, tak se dají snadno přesunout nebo odprodat výměnou za stálejší řešení. Kdybysme čekali na Spojku, tak můžem ty kola rovnou dát do šrotu.

2 Likes

Jo, souhlas. Myslel jsem v podstatě totéž, jen jsem to, koukám, napsal asi ne úplně jasně.

1 Like

Tak samoobslužné boxy komplet se vším všudy 4ks, do každého se vejdou 2 kola, stojí cca 260 tis. bez DPH. Mám cenovou nabídku v PDF, která byla vytvořena na jaře pro město.

2 Likes

Clanek o jednosmerkach

3 Likes

Asi jsem natvrdlej, ale já v té nabídce nevidím částku 260 tis. Kč pro 8 kol (bez DPH?), ale asi jo. Jen taková "drobnost" - to je cena za boxy vč. montáže a dopravy. Nicméně pro boxy je potřeba udělat stavební přípravu, tedy vytvoření dostatečně velké vodorovné plochy, bo ty boxy asi nemůžou ležet na hlíně, kolaři se nemusí čvachtat v blátě a plocha musí udržet v rozumném čase horizontálu a nepropadat se k jádru Země (tedy pokud tam taková volná plocha již není). No a podle toho co je obecně známo o stavebních pracích, kde základní jednotkou je 10 tis. Kč za každý prd, pak ta cena 260 tis. Kč bohužel ještě o dost naroste a za 300 kKč vč. DPH v participativním rozpočtu to asi nebude. Ale můžu se mýlit, neprojektuju, nestavím.